söndag 31 maj 2009

Inspirationsbok nr 1

Idén till att paddla Sverige runt föddes redan 1986 när jag påbörjade bygget av en egen kajak. Genom Veberöds scoutkår byggde vi under vintern/våren ett par kajaker uppe i garaget/förrådet på Göransborgs scoutanläggning. Jag slutade med scouting samma år och var aldrig med vid sjösättningen...

Paddlade för första gången i en kajak 1988 i Stockholms skärgård. Startade i Hinsaviken på Värmdölandet, rundade Gällnö och över till Möja. Fortsatte ner till Sandhamn, rundade Runmarö och sen upp till Värmdölandet igen. En tur på 4 dagar med många härliga minnen.

Köpte min egna kajak 2005 av Jörgen på "Kajaksidan", en Mälaren XL...dvs en Tahe Mari-41. Återkommer med fakta om kajaken i senare inlägg.
Har paddlat en del i sjön Sommen, rundat Fårö/Gotland men framför allt i Blekinges skärgård - från öster till väster och tvärtom. Idén om att paddla Sverige runt väcktes till liv igen...

Med lite sökande på nätet fann jag att idén inte var ny eller att jag var ensam. Det gäller bara att hitta tiden för förberedelser och självklart tiden för genomförande. Har skjutit på starten vid flera tillfällen på grund av jobbet men nu har jag bestämt mig för att "köra för fullt" 2010.

Jag kommer att återkomma senare med en del böcker och dvd-filmer som ligger till grund i min förberedelsefas. Men den boken som alla med samma planer som mig bör läsa är Jim Danielssons bok "100.000 km i havskajak". En personlig dagbok, en äventyrsskildring, fullkomlig med statistik och inspiration till börja fundera på 2400 km runt Sverige. Är inne på andra gången som jag läser kapitel efter kapitel...tänk om man hade samma motivation och fokus som Jim då hade man kanske redan erövrat sin "Havspaddlarnas Blå Band"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar